Ons Aanbod

Mensendieck en Fysiotherapiepraktijk Jordaan biedt twee paramedische therapievormen aan: Oefentherapie Mensendieck en Fysiotherapie. Beide therapieën hebben hun eigen sterktes, en vullen elkaar uitstekend aan.

Oefentherapie Mensendieck

Oefentherapie Mensendieck is een actieve behandelmethode gericht op het houding- en bewegingsapparaat. Oefentherapie Mensendieck is vernoemd naar de grondlegster mevrouw Dr. Bess Mensendieck (1867- 1957). Het motto van mevrouw Bess Mensendieck is altijd nog de kerngedachte van de oefentherapie: “Zelf doen, zelf zien, zelf doorvoelen, zelf oordelen”

Oefentherapie Mensendieck is gericht op het behandelen en voorkomen van verschillende lichamelijke klachten. Wij kijken naar de relatie tussen klacht, houding en beweging. U leert bewuster om te gaan met uw lichaam en gaat steeds vaker kiezen voor een goede houding en manier bewegen. Belangrijke bewegingen uit het dagelijks leven en de manier waarop u hiermee omgaat komen in de behandeling aan de orde. Ademhalings- en ontspanningsoefeningen zullen deel uitmaken van de behandeling. Gecombineerd met een persoonlijk oefenprogramma leert u de klachten gunstig te beïnvloeden.

Fysiotherapie

De fysiotherapeut is een expert in het bewegen van het menselijk lichaam, en focust zich tijdens een behandeling op het oplossen en voorkomen van lichamelijke pijn. Bewegen in het dagelijks leven vormt daarbij de basis. Bij elke activiteit die u onderneemt, van sporten tot werken, en zelfs het zitten op de bank, gebruikt u uw lichaam. Een pijnklacht of beperking kan u dan ook gedurende de hele dag dwars zitten.

Voor mensen met een (aangeboren) beperking is het bewegen in het dagelijks leven vaak een uitdaging. Chronische ziektes als Parkinson of Cerebrale Parese kunnen hindelijke obstakels zijn in handelingen die voor anderen vanzelfsprekend lijken, zoals aankleden, boodschappen doen, of reizen. Een langdurig traject met regelmatig contact met een fysiotherapeut kan deze problematiek significant verkleinen.

De fysiotherapeutische behandeling staat in het teken van het wegnemen van de pijn. Dit kan op korte termijn via bijvoorbeeld massages, maar ook op langere termijn door onder andere het corrigeren van ongunstige bewegingen. Fysiotherapie is een effectieve behandeling voor veel ongemakken in het dagelijks leven, zoals lage rugpijn, hyperventilatie, of stress, maar ook voor sportblessures, zoals revalidatie na spierscheuring of botbreuk.